Somejäteillä on tapana kopioida kilpailijoidensa suosittuja ominaisuuksia. Instagram on pyrkinyt TikTokin apajille Reels-ominaisuutensa avulla. TikTok on puolestaan julkaissut oman Instagramia muistuttavan Whee-sovelluksensa.
Moni ei tosin ole todennäköisesti kuullutkaan Wheestä. TikTokin omistava Bytedance julkaisi sovelluksen vähin äänin tietyillä markkina-alueillaa 18. kesäkuuta. Sovellus on Techcrunch-sivuston mukaan osoittautunut flopiksi.
Whee on toistaiseksi lanseerattu 71 maassa. Se ei kuitenkaan ole noussut yhdelläkään markkina-alueella esimerkiksi Apple Storen suosituimpien ilmaisten sovellusten listalle. Sovellusta on ladattu maailmanlaajuisesti iOS-laitteille vain 13 000 kertaa ja Android-laitteille 10 000 kertaa.
Whee on ollut suosituin Malesiassa, ja sielläkin latausten määrä on jäänyt vaatimattomaksi. Bytedance ei ole mainostanut Wheetä Applen hakumainoksissa, joka voisi nostaa sen näkyvyyttä. Toistaiseksi onkin epäselvää, minkälaisia pitkän tähtäimen suunnitelmia yhtiöllä on sovelluksen suhteen.
Whee ei ole ensimmäinen TikTokin emoyhtiön lanseeraama Instagram-tyylinen sovellus. Vuonna 2023 Bytedance samankaltaisen Lemon8-sovelluksen Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Sovelluksen saama huomio jäi pieneksi, vaikka yhtiö maksoi TikTok-vaikuttajille sen mainostamisesta.
TikTok has launched an Instagram competitor, named Whee.
It's reportedly “live in over a dozen countries,” but is not currently available in the US pic.twitter.com/MFICDrCqaK
— Dexerto (@Dexerto) June 18, 2024