Tutkimus: Suomalaisista jo 95 prosenttia käyttää musiikin suoratoistopalveluita

Digi Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Musiikin suoratoisto on kasvanut kahden vuoden aikana niin Suomessa kuin muissakin Pohjoismaissa. Tämä ilmenee Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismaisesta Polaris: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan jo 95 prosenttia 12-65-vuotiaista suomalaisista kuuntelee musiikkia suoratoistopalveluiden kautta. Kasvua vuoteen 2022 verrattuna on 4 prosenttia. Luku oli samaa luokkaa myös muissa pohjoismaissa.

Suomalaisten musiikin striimaamiseen käyttämä aika on kasvanut kahdessa vuodessa 2,7 tunnista jopa 3,5 tiuntiin päivässä. Pohjoismaiden keskiarvokin on kasvanut kahdessa vuodessa 3,2 tunnista 3,6 tuntiin. Vähiten aikaa musiikin kuunteluun käytettiin Tanskassa, noin 3,1 tuntia päivässä.

Suomessa 78 prosenttia vastaajista kuunteli musiikkia Youtubesta ja 60 prosenttia Spotifystä. Ruotsissa ja Norjassa Spotify oli sen sijaan Youtubea suositumpi. Suomessa Spotify-käyttäjistä 59 prosenttia käyttää maksullista versiota, kun taas Ruotsissa vastaava luku on 71 prosenttia.

Pohjoismaisista 55 prosenttia suosii suoratoistopalveluiden maksullisia versioita. Suomessa maksullisia versioita kertoi käyttävänsä vain 41 prosenttia. Osuus on kuitenkin selvästi noussut vuodesta 2022, jolloin maksullisia versioita käytti vain 35 prosenttia suomalaisista.

Musiikin kuuntelutottumuksissa oli eroja ikäluokittain. 35 prosenttia 50-65-vuotiaista kertoi löytäneensä uutta musiikkia enimmäkseen radiosta, kun taas 12-17-vuotiailla radiosta löysi uutta kuunneltavaa vain 8 prosenttia ja 18-29-vuotiasta 13 prosenttia. 12-17-vuotiasta 23 prosenttia löysi uutta musiikkia TikTokista.