Erilaisten yritysten ja organisaatioiden nimissä jaettavat huijaukset ovat nykyisin valitettavan yleisiä. Olemme viime aikoina kertoneet poliisin ja kelan nimissä leviävistä huijauksista. Viime kuukausina myös Telian nimissä on liikkunut huijausviestejä, joissa saatetaan väittää esimerkiksi vastaanottajan maksaneen liikaa rahaa. Niissä kalastellaan asiakkaiden pankkitietoja.
Telian tiedotti taannoin, että sähköpostihuijauksen otsikkona voi olla esimerkiksi ”Laskusi on maksettu kahdesti”. Telian logoja ja värimaailmaa käyttävässä viestissä yritetään saada painamaan painiketta, jolla palautus voitaisiin väitetysti maksaa. Linkkiä ei kuitenkaan tule avata.
– Jos vastaanotat viestin, joka vaikuttaa vähänkin epäilyttävältä, suosittelemme aina ottamaan yhteyttä kyseisen yrityksen asiakaspalveluun. Omia henkilökohtaisia tietoja tai pankkitunnuksia ei kannata luovuttaa tällaisten linkkien kautta, varoittaa Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle.
Telian kerrotaan estäneen jopa 11 300 ulkomailta Suomeen tullutta huijaussoittoa päivässä. Viime kesänä huijausyritykset kasvoivat hurjasti. Kesä- ja heinäkuun aikana estettiin jopa 2,5 miljoonaa huijauspuhelua. Huijaukset yleistyvät usein lomakausina.