Hätäkeskuspäivystäjät työskentelevät kaikkina päivinä ja vuorokaudenaikoina. Heidän 12-tuntisen työvuoronsa aikana vastataan hätänumeroon tuleviin avunpyyntöihin, jotka voivat koskea esimerkiksi rikoksia, turvallisuutta, sairastumista, onnettomuuksia tai mitä tahansa hetkellistä kriisitilannetta.
Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL ja Suomen hätäkeskusammattilaisten liitto HAL ovat jättäneet sisäministeriölle ja Hätäkeskuslaitokselle toimenpide-ehdotuksen työn psykososiaalisten kuormitustekijöiden hallintaan. Kuormitusta voi syntyä esimerkiksi työajoista, keskittymistä häiritsevistä tekijöistä, liiallisesta työmäärästä tai haastavista asiakaspalvelutilanteista.
– Vastavalmistunut hätäkeskuspäivystäjä käsitteli viime vuonna jopa 14.000 hätäpuhelua. Määrä on kasvanut viime vuosina tuhansilla. Hätäkeskuslaitoksessa ei ole tietoa, millaisella puhelumäärällä työtä voi tehdä laadukkaasti ja turvallisesti, varapääluottamusmies Patrick Tiainen huomauttaa.