Oluen, siiderin ja lonkeron saatavuus kasvoi – silti myynti vähentyi

Ruoka Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Enintään 8-tilavuusprosenttiset alkoholijuomat saapuivat kauppoihin kesällä alkoholilain muutoksen seurauksena. Muutos ei kuitenkaan vaikuta lisänneen mietojen alkoholijuomien myyntiä heinä-syyskuussa 2024. Panimojuomia myytiin heinä-syyskuun aikana yhteensä 219 miljoonaa litraa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta tuona aikana 82,7 miljoonaa litraa. Myynti laski 0,6 prosenttia edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Siideriä myytiin 4,4 miljoonaa litraa, ja laskua oli 5,7 prosenttia.

Long drink -juomia ja muita mietoja alkoholisekoituksia myyntiin 16,6 miljoonaa litraa. Laskua oli 7,2 prosenttia. Virvoitusjuomissa ja kivennäisvesissä tilanne oli toisenlainen. Virvoitusjuomia myytiin 82 miljoonaa litraa, ja myynti kasvoi 5,9 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 32,7 miljoonaa litraa, ja kasvua oli 9,2 prosenttia.

– Lämpimät säät kasvattavat yleensä alkoholittomien juomien myyntiä ja tänä vuonna kesäisen lämpimät säät jatkuivat pitkälle syksyyn. Tämä näkyy nyt vesien ja virvoitusjuomien myynnin kasvuna, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen tiedotteessa.

Oluen, siiderin ja long drink -juomien myynnin laskemisesta huolimatta alan kokonaismyynti kasvoi. Kokonaismyynti kasvoi 2,5 prosenttia edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna.