Käsityöliike otti käyttöön viiden euron hypistelymaksun – someraivo repesi heti

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Pieksämäellä sijaitseva käsitöitä myyvä kivijalkakauppa nimeltään Taitajapuoti Terttu on alkanut periä liikkeeseen astuvilta asiakkailta viiden euron maksua tuotteiden hypistelemisestä. Summa vähennetään myöhemmin ostoksista. Ajatus sotii täysin perinteistä kivijalkamyymälän ideaa vastaan.

Kuten tiedetty, ihminen haluaa aitoa ja ystävällistä asiakaspalvelua astuessaan kauppaan sisään. Tuotteita ei osteta, jos ne ovat esimerkiksi ylihinnoiteltuja ja myyntiasenne on tympeä. Sen sijaan erinomaisesta, ihmisläheisestä asiakaspalvelusta, ollaan valmiita maksamaan hieman ekstraa. Kivijalkaliikkeiden tarkoitus on tarjota asiakkaille fyysinen tila, jossa he voivat tutustua tuotteisiin, saada henkilökohtaista asiakaspalvelua ja kokea ostamisen hitaassa, keskustelevassa tai harkitsevaisemmassa moodissa. Ostosta ei ole pakko tehdä heti, kuten nykyaikainen nopea ja kertakäyttöön keskittynyt ostoskulttuuri edellyttää.

– Kyseessä on tempaus, jonka halusimme järjestää herätelläksemme ihmisiä heidän ostokäyttäytymisestään. Ennen kaikkea se on hätähuuto pienten kivijalkaliikkeiden puolesta, liikkeestä on kerrottu.

Yrittäjät voivat unohtaa, että kivijalkaliikkeet ovat usein myös yhteisönsä sosiaalisia keskuksia, joissa kohtaavat paikalliset asukkaat, pienyrittäjät ja turistit. Netin kommentoijien mukaan hypistelymaksu sotii tätä perusajatusta vastaan ja voi karkottaa asiakkaita. Kivijalkaliikkeiden yksi suurimmista eduista on juuri mahdollisuus kokeilla, hypistellä ja vertailla tuotteita ennen ostopäätöstä. Tällaiset maksut voivat antaa asiakkaille viestin, ettei heitä arvosteta. ”Siinä ei sydänemojit auta”, yksi kommentoi netissä.

– Tämä on kannanotto eettisyyden, ekologisuuden, kotimaisuuden, laadun, erikoisosaamisen, ammattitaidon ja hyvän aidon asiakaspalvelun puolesta, yrittäjät selittävät.

Kivijalkaliikkeen alkuperäistä ideaa vastaan sotiva maksu on monen mielestä oiva keino siirtää asiakkaita suoraan verkkokauppoihin tai kilpailijoille. Kun asiakaspalvelu on huomaavaista, asiantuntevaa ja ystävällistä, asiakkaat ovat usein valmiita maksamaan tuotteista enemmän kuin verkkokaupassa. Hinta ei ole pääasia sille, joka kivijalkakauppaan jalallaan astuu. Tuotteesta maksetaan vaikka hieman enemmän juuri sen lisäarvon vuoksi, jonka henkilökohtainen palvelu tuo. Toinen valttikortti on liikekohtaiset tarjoukset, joita ei netistä löydä.

– Hypistelymaksu luo negatiivisen mielikuvan liikkeestä ja vähentää varmasti asiakasmäärää pitkällä aikavälillä. Se ei ole nerokas, herättelevä tai onnistunut tempaus – vaikka yrittäjät niin luulevatkin, yksi entinen asiakas kommentoi.

Kaikki ymmärtävät, että käsityöliikkeen yrittäjän työ voi olla epäkiitollista, mutta toimintaa tulee kehittää muulla tavalla kuin asiakkaita sakottamalla. Kivijalkaliikkeeseen on lupa astua hypistelemään, se on koko homman idea. Yrittäjän vastuulla on puolestaan valita tuotteita sellaisella hinnalla, että ne myyvät. Asiakaspalvelijan on sen sijaan luotava tila, jossa on aidosti mukava asioida.

– Jos asiakkaiden haahuileminen ilman ostoksia kaupassa ahdistaa sen pitäjiä, kannattaa pohtia kivijalkaliikkeen perimmäistä ideaa. Saako verkkokaupoissa henkilökohtaista palvelua? Voisiko ostajia houkutella enemmän erilaisilla tapahtumilla, jolloin ostoprosentti kasvaa? Voisiko tilaan luoda oleskelutilan, että asiakkaat eivät tule ainoastaan hypistelemään tuotteita, vaan he voivat tulla myös oleskelemaan? Nyt viestinä on: ”Vain maksaville asiakkaille”, kahvipöydissä jutellaan.

Hypistelymaksu on monen mielestä lyhytnäköinen ratkaisu, joka ei paranna asiakassuhteita tai luo pitkäaikaista lojaalisuutta, mikä on kivijalkamyymälöiden etu. Pieksämäen Lehdelle haastattelunsa antaneet Taitajapuoti Tertun yrittäjät uskoivat, että #hypistelymaksu nostaa paskamyrskyn. Syytä ei tarvitse ihmetellä.

Teimme äsken juttua siitä, miten luksushotellit ovat alkaneet perimään juomarahaa avainten luovutusten yhteydessä Yhdysvalloissa. Matkailijat pitivät tätä silkkana ahneutena. Juomaraha on sentään vapaaehtoinen.

https://www.instagram.com/p/DERqkudN4uM/