Kyselytutkimus paljasti: Näin moni ostaa punalaputettuja tuotteita

Koti & Asuminen Ruoka · Tim Isokivi

Monet ruokakaupat myyvät niin kutsutusti punalaputettuna tuotteita, joiden viimeinen käyttöpäivä on pian. Alennuksella myytävien tuotteiden kysyntä on suurta. K-ryhmän tuoreen kyselytutkimuksen perusteella ainakin K-ruokakauppojen asiakkaista suurin osa ostaa niitä.

Tutkimuksen mukaan 95 prosenttia K-ryhmän asiakkaista ostaa punalaputettuja tuotteita usein tai toisinaan. Vain viisi prosenttia kertoi, ettei osta niitä koskaan. Tiedotteen mukaan yli kolmannes kertoi ostavansa nykyään aiempaa enemmän hävikkiuhan alla olevia tuotteita.

Kyselytutkimuksen perusteella tärkein syy punalaputettujen tuotteiden ostamiseen on taloudellinen. 64 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi haluavansa säästää rahaa. Noin neljänneksellä syynä olivat ilmasto- ja ympäristösyyt.

Hävikkituotteet saattavat myös innostaa kokeilemaan uusia asioita. Vastanneista 92 prosenttia kertoi ostavansa punalaputettuina tuotteita, joita ei välttämättä muuten kokeilisi. Kolme neljästä kertoi saattavansa muuttaa ateriasuunnitelmiaan punalaputettuna löytyvien tuotteiden mukaan.

Yhteensä K-ruokakaupoissa myytiin viime vuonna lähes 50 miljoonaa punalaputettua tuotetta. K-ryhmä toteutti kyselytutkimuksen asiakasyhteisössään K-Kylässä tammikuussa 2025. Siihen vastasi 887 kuluttajaa eri puolilta Suomea.