Tipaton tammikuu näkyi alkoholittomien myynnissä

Ruoka Terveys · Tim Isokivi

Moni viettää vuoden alussa tipatonta tammikuuta, eli jättää alkoholin juomatta kuukauden ajan. Tipaton tammikuu näkyi ostokäyttäytymisen muutoksena Alkossa. Useiden asiakkaiden koriin päätyi alkoholittomia juomia alkoholillisten sijaan.

Alkoholittomien litramyynti kasvoi Alkossa tammikuussa yli 18 prosenttia. Alko aloitti vuoden alussa Nyt nollataan -kampanjan, jossa kannustettiin viettämään tipatonta tammikuuta. Tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindströmin mukaan nollaamisen käsite haluttiin päivittää tälle vuosikymmenelle.

Alkoholin tammikuun litramyynti oli tammikuussa yhteensä 4,3 miljoonaa litraa. Edellisenä vuotena vastaava luku oli 4,6 miljoonaa litraa. Viinien myyntilitrat laskivat 7,7 prosenttia, väkevien 8,6 prosenttia ja panimotuotteiden 3 prosenttia.