Napster myytiin – mullisti aikoinaan musiikin jakamisen verkossa

Digi Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Napster mullisti aikoinaan musiikin jakamisen verkossa. Palvelu mahdollisti helpon ja ilmaisen tiedostojen jakamisen, mikä ei ollut musiikkiteollisuuden mieleen. Alkuperäinen Napster suljettiin vuonna 2001 ja yhtiö meni konkurssiin seuraavana vuotena.

Napster-brändi on kuitenkin edelleen olemassa. 3D-teknologiaan erikoistunut yhtiö Inifinite Reality osti Napsterin tiistaina 25. maaliskuuta 207 miljoonalla dollarilla. Yhtiön tavoitteena on hyödyntää brändiä niin kutsutussa metaversumissa tapahtuvassa markkinoinnissa.

Infinite Reality suunnittelee kehittelevänsä Napster-brändin alla virtuaalitiloja, joissa fanit voivat osallistua yhdessä konsertteihin ja kuuntelusessioihin. Lisäksi artisteilla ja levy-yhtiöillä olisi mahdollisuus myydä sekä fyysisiä että virtuaalisia oheistuotteita. CNBC-uutismedian mukaan Infinite Realityn toimitusjohtaja John Acunto vertasi ideaa pandemia-aikana suosittuun Clubhouse-sovellukseen.