Monissa ruokakaupoissa myydään alennetuin hinnoin vanhenemassa olevia tuotteita. Nyt samaa kokeillaan myös muutamassa Alkon myymälässä. Alko tiedottaa aloittavansa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti.
Poistohinnoittelua kokeillaan Tampereen Kelavan, Turtolan ja Tammelan myymälöissä 28. huhtikuuta alkaen. Testaus laajenee myöhemmin toukokuussa Tampereen muihin myymälöihin. Päätös mallin laajentamisesta kaikkiin 369 myymälään tapahtuu todennäköisesti toukokuun aikana.
Alkon mukaan hävikin vähentäminen on osa Alkon ympäristötavoitteita. Poistohinnoittelu on uusi työkalu hävikin pienentämiseen. Vanhenevat tuotteet merkitään myymälöissä -20 % -tarralapuilla.
– Olemme aiemmin myyneet poistomyyntinä vain sesonkituotteita, kuten jouluoluita ja glögejä. Nyt laajennamme poistohinnoittelun koskemaan myös muita enintään 8-prosenttisia tuotteita. Näin asiakkailla on mahdollisuus ostaa vielä aivan kelpo tuote poistohinnalla sen sijaan, että se hävitetään, kertoo valikoimahallinnan kehityspäällikkö Ari Hyvönen.
– Uskomme, että esimerkiksi oluissa puolitamme hävikin poistohinnoittelulla. Tämä vastaa noin kuuden miljoonan litran vuotuista vesijalanjälkeä, eli olutta säästyy hävikiltä kahden olympiakokoisen uima-altaan verran, Hyvönen havainnollistaa.