Maailman suurin teknologiayhtiö Apple on noussut muutamassa vuodessa puhelinmarkkinoiden ylivoimaiseksi ykköseksi, jos menestystä mitataan brändin houkuttelevuudella. Viime aikoina tilanne on kuitenkin muuttunut selvästi, sillä yhä usempi aikoo vaihtaa laitteensa merkkiä.
Apple on kompuroinut pahasti viimeisimpien iPhone-laitteidensa kanssa, sillä niistä on löytynyt runsaasti suunnitteluvirheitä niin laitteiston kuin ohjelmistonkin puolelta. Esimerkiksi tuorein iOS6-käyttöjärjestelmä sai murskaavan vastaanoton, ja Apple joutui jopa suosittelemaan Nokian ja Googlen karttapalvelujen käyttämistä.
EPSI Ratings on nyt tutkinut suomalaisten iPhonen käyttäjien tyytyväisyyttä ja käyttäjäuskollisuutta, ja huomannut niiden laskeneen vuodessa huomattavasti. Vuosi sitten iPhone-käyttäjistä peräti 87,3 prosenttia aikoi ostaa myös seuraavaksi iPhonen, mutta nyt enää 73,5 prosenttia aikoo pysyä samassa puhelinmerkissä. Applen muiden ongelmien lisäksi tutkimusyhtiö vierittää syytä tyytyväisyyden laskusta Applen suljettuun ympäristöön.
– Suurin syy tähän lienee että, Applen hyvin tehokkaasti lukittu ekosysteemi on alkanut tuohduttaa kuluttajia. Vaikka tyytyväisyys yrityksen tuotteeseen on erityisen tärkeää, pitää myös muistaa että ilman uskollisia asiakkaita yrityksen menestys kääntyy jossain vaiheessa laskuun, EPSI Ratings toteaa.