Solariumin käytössä valtavia eroja – televisiolla yllättävä vaikutus

Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Jersey Shore ja Beverly Hillsin täydelliset naiset -realitysarjojen tähtien iho viestii paitsi auringossa viihtymisestä, myös ahkerasta solariumin ja itseruskettavien tuotteiden käytöstä. Tuoreen tutkimuksen mukaan tähdet vaikuttavatkin ulkonäöllään myös sarjojen katsojakuntaan.

Brooklynin yliopiston tutkijat nimittäin huomasivat, että realitysarjojen katsojista 13 prosenttia käyttää solariumia ruskettuakseen, kun taas muilla vastaava luku on vain 4 prosenttia. Tutkijoiden mukaan pronssi-ihoisten julkkisten katseleminen yllyttää katsojia hankkimaan itselleenkin vahvan rusketuksen, sillä sen uskotaan tekevän heistä kauniimpia ja puoleensavetävämpiä.

– Televisiosarjojen tekijät eivät ehkä tiedosta minkälaisen viestin he lähettävät katsojille esittelemällä vahvasti ruskettuneita, kauniita ihmisiä. Tuloksen perusteella on selvää, että näitä ohjelmia katsovat ihmiset näkevät sellaisen ihanteellisena, tutkimusta johtanut Joshua Rogel kertoo Reuters-uutistoimistolle.

Joshua Rogelin mukaan realitysarjojen katselemisen ja vahvan rusketuksen hankkimisen välisellä yhteydellä saattaa olla toinenkin syy. Valmiiksi ruskettuneet ihmiset saattavat mielellään katsella sarjoja, joiden hahmot muistuttavat fyysisesti heitä itseään.

Tutkijat uskovat, että ihmisiä pitäisi valistaa paremmin liialliseen rusketukseen liittyvistä riskeistä. Yksi pahimmista ilmiöön liittyvistä terveysriskeistä on kasvava ihosyövän riski etenkin nuorten keskuudessa. Maailman terveysjärjestön mukaan solariumien liiallisen käytön ja pahalaatuisen melanoman sekä muiden ihosyöpien välillä on selkeä yhteys.

Tutkimukseen osallistui 576 yli 20-vuotiasta yliopisto-opiskelijaa. Osallistuneista 61 prosenttia kertoi katselevansa realitysarjoja, joskaan he eivät määritelleet tarkemmin, mitä sarjoja he katsoivat. Naiset käyttivät solariumia kymmenen kertaa todennäköisemmin kuin miehet.