Suomalaiset ovat risteilyjen suurkuluttajia. Kun nuoret juhlivat 20 tunnin risteilyllä taukoamatta viina virraten, seilaavat eläkeläiset kaksi viikkoa Karibian auringon alla ruskettuen ja rentoutuen. Risteilylaivat ovat usein varsinaisia luksusaluksia, mutta aina matkustajien toiveisiin ei pystytä vastaamaan.
Matkailusivusto Bonvoyage.co.uk on nyt listannut hullunkurisimmat toiveet tai valitukset, joita risteilyaluksilla on viime vuoden aikana kuultu. Eräs pariskunta oli esimerkiksi viettänyt parin viikon pituisella risteilyllä kuherruskuukauttaan, mutta loukkaantunut siitä, ettei risteilyhenkilökunta huomioinut heidän spesiaalimatkaansa mitenkään. Pariskunta ei ollut kuitenkaan kertonut kellekään viettävänsä tuota auvoisaa rakkaudenmatkaa.
Brittiläinen nainen teki sen sijaan risteily-yhtiölle valituksen, kun hänelle ei kerrottu, että laivaan noustessa tarvitaan passia. Asiasta olisi hänen mukaansa pitänyt muistuttaa erikseen tekstiviestillä. Toinen nainen taas valitti huonoista yöunista, koska meri pauhasi risteilyllä liikaa.
Valituksen teki myös mies, joka varasi risteilyn Alaskan lähiympäristöstä, mutta pettyi kylmään ulkoilmaan. Hänen mukaansa risteilyllä piti aina olla uima-allaskelit. Eräs pariskunta sen sijaan valitti liian ystävällisestä risteilyhenkilökunnasta – he joutuivat antamaan liikaa tippiä ja vaativatkin rahoja matkanjärjestäjältä takaisin.
Yhtä hassulta kuulostaa sen pariskunnan pyyntö, joka pyysi risteilyaluksen kapteenia lähtemään satamasta muutamaa tuntia myöhemmin. Heillä oli omien sanojensa mukaan ”niin paljon asioita hoidettavana maissa”. Pariskunta ei ehtinyt oikeaan aikaan satamasta lähteneeseen laivaan, joten he valittivat ja vaativat menetettyjään rahojaan takaisin.
Entäpä nainen, joka valitti ikkunattomasta hytistä laivahenkilökunnalle? Ensin hän vaati rahojaan takaisin, koska hänellä ei ollut sisähytistä merinäköalaa. Sitten hän teki toisen valituksen, koska kukaan ei edes yrittänyt tehdä hänelle ikkunaa.